Audiogenne uwarunkowania dobrostanu dzieci z desonoryzacją (badania przesiewowe)

Autor

  • Lilianna Konopska Uniwersytet Szczeciński, Instytut Pedagogiki Katedra Pedagogiki Specjalnej

Słowa kluczowe:

dyslalia, desonoryzacja, dzieci, zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD)

Abstrakt

W pracy przedstawiono wyniki własnych badań nad desonoryzacją w dyslalii dotyczące audiogennych uwarunkowań dobrostanu dzieci z dyslalią i z zaburzeniami w realizacji dźwięczności fonemów obstruentalnych. Materiał badawczy pochodzi od 15 osób w wieku od 7 do 18 lat. U wszystkich wykonano przesiewowe testy psychoakustyczne w kierunku APD i badania psychologiczne. W wybranych testach psychoakustycznych wyższych funkcji słuchowych dzieci z dyslalią i desonoryzacją osiągają wyniki poniżej wiekowych norm, co wskazuje na potrzebę stosowania odpowiednich treningów słuchowych. Obniżenie wyników w teście GDT stwierdzono u 33% badanych dzieci, w teście DTP u 47%, w teście FTP u 73% i w teście DDT u 100%. W badaniach psychologicznych u dzieci z desonoryzacją stwierdza się deficyty w zakresie modalności pozasłuchowych, dotyczące głównie procesów pamięci i uwagi, co wskazuje na potrzebę stosowania odpowiednich treningów poznawczych. W przypadku zaburzeń desonoryzacyjnych koniecznym warunkiem logopedycznego postępowania diagnostyczno-terapeutycznego jest badanie przesiewowe w kierunku swoistego/nieswoistego APD oraz badania psychologiczne.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2023-11-17

Jak cytować

Konopska, L. (2023) „Audiogenne uwarunkowania dobrostanu dzieci z desonoryzacją (badania przesiewowe)”, Logopedia, 52(1). Dostępne na: https://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/228 (Udostępniono: 3grudzień2024).

Numer

Dział

Rozprawy