Logopeda superwizor. Wyzwania terminologiczne i formalno-organizacyjne

Autor

  • Anna Solak Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, Wydział Nauk Społecznych i Sztuki, Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej
  • Krystian Macheta Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Psychologii, Katedra Psychologii Neurokognitywnej
  • Monika Średniawa Centrum Wspierania Rozwoju „Małymi Kroczkami” w Bogoniowicach
  • Mirosław Michalik Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Wydział Nauk Humanistycznych, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Języka Polskiego

Słowa kluczowe:

superwizja, superwizja koleżeńska, interwizja, logopeda superwizor, superwizja w logopedii

Abstrakt

Superwizja jako metoda wsparcia i doskonalenia zawodowego jest szeroko znanym działaniem, docenianym szczególnie przez praktyków. Jak pokazują badania autorskie, logopedzi niemal jednogłośnie uznają, że superwizja jest potrzebna terapeutom mowy. Mimo tego brakuje w polskiej logopedii zarówno terminologicznego uporządkowania działań superwizyjnych, jak i formalno-organizacyjnych wymogów, które pozwoliłyby kształcić logopedów superwizorów.
W artykule podkreślono konieczność wprowadzenia regulacji formalnych dotyczących certyfikowania logopedów superwizorów, przedstawiono propozycję definicji superwizji logopedycznej opracowaną na podstawie analizy porównawczej pojęć superwizji i interwizji oraz zaprezentowano wyniki badań autorskich dotyczących superwizji w logopedii.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2024-12-12

Jak cytować

Solak, A., Macheta, K., Średniawa, M. i Michalik, M. (2024) „Logopeda superwizor. Wyzwania terminologiczne i formalno-organizacyjne”, Logopedia, 53, s. 13–25. Dostępne na: https://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/272 (Udostępniono: 15luty2025).