„Nie spotykamy się, nie kontaktujemy się”. Współpraca z nauczycielem logopedą z perspektywy rodziców uczniów z zaburzeniami wymowy

Autor

  • Agata Trębacz-Ritter Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych

Słowa kluczowe:

zaburzenia wymowy, wady wymowy, współpraca, nauczyciel logopeda, terapia logopedyczna

Abstrakt

Współpraca logopedy z rodzicami postrzegana jest jako jedno z kluczowych uwarunkowań procesu skutecznej terapii logopedycznej. W literaturze uwidacznia się dążenie do rozpoznawania uwarunkowań i zasadności współpracy międzysektorowej logopedy z innymi specjalistami, np. z ortodontą; w mniejszym stopniu współpracy z rodzicami. Zrealizowane badanie stanowi część większego projektu, którego celem była charakterystyka szkolnego funkcjonowania uczniów z utrzymującymi się zaburzeniami w realizacjach dźwięków mowy. W zbiorowym studium przypadku (n = 18) rozpoznano perspektywę rodziców na współpracę z nauczycielem logopedą, a także ich pomysły na jej poprawę. Uzyskane wyniki, choć prawdziwe wyłącznie dla zbadanej grupy przypadków uczniów kończących etap edukacji wczesnoszkolnej, nie napawają optymizmem i skłaniają do projektowania kolejnych badań eksplorujących problematykę współpracy rodziców z logopedą i jej
uwarunkowań, jak również projektowania wstępnych rozwiązań optymalizujących.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2024-12-12

Jak cytować

Trębacz-Ritter, A. (2024) „«Nie spotykamy się, nie kontaktujemy się». Współpraca z nauczycielem logopedą z perspektywy rodziców uczniów z zaburzeniami wymowy”, Logopedia, 53, s. 359–379. Dostępne na: https://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/292 (Udostępniono: 15luty2025).