Diagnoza i terapia logopedyczna dziecka przedwcześnie urodzonego (od okresu noworodkowego do adolescencji)
Słowa kluczowe:
poród przedwczesny, rozwój wcześniaka, wczesna interwencja logopedyczna, terapia logopedyczna, funkcje prymarne i sekundarne, metody terapiiAbstrakt
Dzieci urodzone przedwcześnie znajdują się w grupie ryzyka dzieci, u których mogą wystąpić czynniki negatywnie oddziałujące na ich rozwój psychoruchowy, emocjonalny, społeczny. W wypadku cięższych powikłań, spowodowanych uszkodzeniami OUN, dochodzi do poważnych patologii obserwowanych już w pierwszych miesiącach życia dziecka. Często jednak następstwa wcześniactwa odczuwane są dopiero w późniejszych latach – na etapie rozwoju przedszkolnego czy szkolnego. Dlatego tak ważne jest, aby dzieci przedwcześnie urodzone były pod opieką neurologopedów już na oddziale neonatologicznym, a później miały możliwość uczęszczania na terapię do gabinetów logopedycznych.
W artykule zwrócono uwagę na to, kiedy warto skorzystać z pomocy logopedy. Wyjaśniono, czy wizyty mają mieć charakter konsultacyjny, czy też ciągły, w postaci regularnej terapii. Pokazano też niejednorodną grupę dzieci i młodzieży, które uczestniczyły w zajęciach logopedycznych, wskazano metody (także te wspomagające) stosowane podczas terapii oraz krótko scharakteryzowano wybrane działania logopedy w obszarze funkcji prymarnych (pobór pokarmu) i sekundarnych (mówienie).
Pobrania
Dane pomiarowe
##submission.downloads##
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2024 Polskie Towarzystwo Logopedyczne

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.