Diagnoza i terapia logopedyczna dziecka przedwcześnie urodzonego (od okresu noworodkowego do adolescencji)

Autor

  • Ewa Kaptur Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Pracownia Leksykologii i Logopedii

Słowa kluczowe:

poród przedwczesny, rozwój wcześniaka, wczesna interwencja logopedyczna, terapia logopedyczna, funkcje prymarne i sekundarne, metody terapii

Abstrakt

Dzieci urodzone przedwcześnie znajdują się w grupie ryzyka dzieci, u których mogą wystąpić czynniki negatywnie oddziałujące na ich rozwój psychoruchowy, emocjonalny, społeczny. W wypadku cięższych powikłań, spowodowanych uszkodzeniami OUN, dochodzi do poważnych patologii obserwowanych już w pierwszych miesiącach życia dziecka. Często jednak następstwa wcześniactwa odczuwane są dopiero w późniejszych latach – na etapie rozwoju przedszkolnego czy szkolnego. Dlatego tak ważne jest, aby dzieci przedwcześnie urodzone były pod opieką neurologopedów już na oddziale neonatologicznym, a później miały możliwość uczęszczania na terapię do gabinetów logopedycznych.
W artykule zwrócono uwagę na to, kiedy warto skorzystać z pomocy logopedy. Wyjaśniono, czy wizyty mają mieć charakter konsultacyjny, czy też ciągły, w postaci regularnej terapii. Pokazano też niejednorodną grupę dzieci i młodzieży, które uczestniczyły w zajęciach logopedycznych, wskazano metody (także te wspomagające) stosowane podczas terapii oraz krótko scharakteryzowano wybrane działania logopedy w obszarze funkcji prymarnych (pobór pokarmu) i sekundarnych (mówienie).

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2024-12-12

Jak cytować

Kaptur, E. (2024) „Diagnoza i terapia logopedyczna dziecka przedwcześnie urodzonego (od okresu noworodkowego do adolescencji)”, Logopedia, 53, s. 215–232. Dostępne na: https://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/283 (Udostępniono: 15luty2025).