Wiedza na temat zaburzeń mowy wśród studentów logopedii z audiologią, pedagogiki specjalnej oraz administracji

Autor

  • Karolina Kliś-Hunek Przedszkole nr 73 w Lublinie

Słowa kluczowe:

mowa, zaburzenia mowy, afazja, dyslalia, dyzartria, jąkanie, wiedza na temat zaburzeń mowy, studenci

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu była próba oceny poziomu wiedzy na temat wybranych zaburzeń mowy wśród studentów ostatniego roku studiów II stopnia na kierunkach: logopedia z audiologią, pedagogika specjalna oraz administracja. W artykule zostały przedstawione wybrane typologie zaburzeń mowy. Na potrzeby niniejszej pracy szerzej zostały omówione cztery zaburzenia: afazja, dyslalia, dyzartria oraz jąkanie. Badania zostały przeprowadzone za pośrednictwem internetowej ankiety, w której studenci odpowiadali na pytania dotyczące wybranych zaburzeń mowy, ich przyczyn oraz objawów. W badaniach wzięło udział łącznie 86 studentów, głównie z lubelskich uczelni.
Na podstawie uzyskanych wyników stwierdza się, że wiedza studentów logopedii z audiologią plasuje się na wysokim poziomie. Natomiast wiedza studentów pedagogiki specjalnej koreluje na poziomie zbliżonym do studentów administracji. Studenci logopedii z audiologią oraz administracji ocenili swoją wiedzę zgodnie z poziomem zaprezentowanym podczas badań, natomiast studenci pedagogiki specjalnej zakładali posiadanie wyższej wiedzy na temat zaburzeń mowy niż ten, który zaprezentowali podczas badań.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2024-12-12

Jak cytować

Kliś-Hunek, K. (2024) „Wiedza na temat zaburzeń mowy wśród studentów logopedii z audiologią, pedagogiki specjalnej oraz administracji”, Logopedia, 53, s. 191–211. Dostępne na: https://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/281 (Udostępniono: 15luty2025).