Niepełnosprawność intelektualna i zespół Downa w świetle różnych narracji. Aspekty logopedyczne i społeczne

Authors

  • Urszula Jęczeń Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Katedra Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego

Keywords:

zespół Downa, rodzina, niepełnosprawność intelektualna, przykłady literackie, narracja jako rodzaj wiedzy

Abstract

W artykule podjęto problematykę zespołu Downa w piśmiennictwie „stojącym na pograniczu” literatury pięknej i literatury użytkowej. Celem wywodu jest zwrócenie uwagi na wybrane przykłady literackie, które podejmują problematykę niepełnosprawności intelektualnej. Teksty te, obok lektury opracowań naukowych, mogą stanowić niezastąpione źródło wiedzy na temat możliwości i ograniczeń osób z zespołem Downa w zakresie oligofazji, poznania, emocji i zachowań społecznych. Mogą być również użyteczne w pracy logopedycznej. Logopeda w trakcie diagnozy i terapii łączy różne źródła, pozyskując tym samym pełniejszy obraz opisywanej problematyki. Opowiedziane historie mogą także posłużyć rodzicom dzieci z zespołem Downa w uporządkowaniu ich własnej wiedzy i doświadczeń. Opisane portrety literackie łączy autorka z pojęciem narracji oraz inter- oraz transdyscyplinarnym postrzeganiem logopedii jako nauki.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Published

2021-12-30

How to Cite

Jęczeń, U. (2021) “Niepełnosprawność intelektualna i zespół Downa w świetle różnych narracji. Aspekty logopedyczne i społeczne”, Logopedia , 50(2), pp. 229–248. Available at: http://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/174 (Accessed: 22November2025).

Issue

Section

Konteksty logopedii (varia)