Karta oceny poziomu graficznego pisma z rejestrem symptomów trudności grafomotorycznych – narzędzie do rozpoznawania problemów w pisaniu u uczniów szkoły podstawowej

Autor

  • Aneta Domagała Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Katedra Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego

Słowa kluczowe:

błędy graficzne, pismo ręczne, poziom graficzny pisma, ryzyko specyficznych trudności w uczeniu się, inteligencja niższa niż przeciętna, trudności grafomotoryczne

Abstrakt

W artykule omówiono zastosowanie autorskiej Karty oceny poziomu graficznego pisma z rejestrem symptomów trudności grafomotorycznych – narzędzia przeznaczonego do oceny umiejętności w pisaniu uczniów szkoły podstawowej. Określono sposób postępowania, który w warunkach szkolnych pozwala na wielowymiarową ocenę poziomu graficznego pisma, sporządzenie rejestru objawów trudności danego ucznia (jako postawy indywidualizacji działań pomocowych).

Zaprezentowano przypadki trojga dzieci z klasy IV: ucznia z ryzykiem specyficznych trudności w uczeniu się, uczennicy z inteligencją niższą niż przeciętna oraz uczennicy przejawiającej trudności w pisaniu, niepoddawanej jednak diagnozie specjalistycznej. W toku analizy próbek pisma określono zakres problemów u poszczególnych osób, wraz z ilustracją błędów graficznych. Klasa IV to dla wielu dzieci moment przełomowy w toku edukacji – jako że wymagania szkolne wzrastają, rozpoznanie deficytów w zakresie pisania i udzielenie uczniowi specjalistycznej pomocy mają istotne znaczenie w kontekście nabywania podstawowych umiejętności szkolnych.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2023-11-17

Jak cytować

Domagała, A. (2023) „Karta oceny poziomu graficznego pisma z rejestrem symptomów trudności grafomotorycznych – narzędzie do rozpoznawania problemów w pisaniu u uczniów szkoły podstawowej”, Logopedia, 52(1). Dostępne na: http://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/232 (Udostępniono: 3grudzień2024).

Numer

Dział

Z praktyki logopedycznej

Inne teksty tego samego autora