Ćwiczenia semantyczno-leksykalne dla dzieci z uszkodzonym słuchem - stymulowanie rozwoju języka i komunikacji w świetle refleksji glottodydaktycznej

Authors

  • Ewa Muzyka-Furtak Katedra Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Keywords:

uszkodzenia słuchu, zaburzenia leksykalne, terapia surdologopedyczna, programowanie języka

Abstract

W artykule poruszony jest problem doboru ćwiczeń leksykalnych dla dzieci z uszkodzonym słuchem pod kątem ich trudności z przyswajaniem warstwy znaczeniowej słów oraz w relacji do ćwiczeń gramatycznych i ćwiczeń usprawniających komunikację językową. Punktem wyjścia jest przyjęcie założenia, że warstwa znaczeniowa słów kształtuje się właściwie i w pełni dopiero w kontekście, w jakim te słowa są używane. Zgodnie z wynikami badań prowadzonych na gruncie glottodydaktyki oraz z uwzględnieniem prawidłowości rozwojowych, umiejętne połączenie ćwiczeń leksykalno-semantycznych i gramatycznych z ćwiczeniami komunikacyjnymi sprzyja efektywnemu uczeniu się leksyki i stanowi bezpośrednie nawiązanie do zasad kształtowania się języka w procesie naturalnego rozwoju.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Published

2022-12-30

How to Cite

Muzyka-Furtak, E. . (2022) “Ćwiczenia semantyczno-leksykalne dla dzieci z uszkodzonym słuchem - stymulowanie rozwoju języka i komunikacji w świetle refleksji glottodydaktycznej”, Logopedia , 51(2), pp. 255–265. Available at: http://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/207 (Accessed: 22November2025).

Issue

Section

Z praktyki logopedycznej