Ćwiczenia semantyczno-leksykalne dla dzieci z uszkodzonym słuchem - stymulowanie rozwoju języka i komunikacji w świetle refleksji glottodydaktycznej

Autor

  • Ewa Muzyka-Furtak Katedra Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Słowa kluczowe:

uszkodzenia słuchu, zaburzenia leksykalne, terapia surdologopedyczna, programowanie języka

Abstrakt

W artykule poruszony jest problem doboru ćwiczeń leksykalnych dla dzieci z uszkodzonym słuchem pod kątem ich trudności z przyswajaniem warstwy znaczeniowej słów oraz w relacji do ćwiczeń gramatycznych i ćwiczeń usprawniających komunikację językową. Punktem wyjścia jest przyjęcie założenia, że warstwa znaczeniowa słów kształtuje się właściwie i w pełni dopiero w kontekście, w jakim te słowa są używane. Zgodnie z wynikami badań prowadzonych na gruncie glottodydaktyki oraz z uwzględnieniem prawidłowości rozwojowych, umiejętne połączenie ćwiczeń leksykalno-semantycznych i gramatycznych z ćwiczeniami komunikacyjnymi sprzyja efektywnemu uczeniu się leksyki i stanowi bezpośrednie nawiązanie do zasad kształtowania się języka w procesie naturalnego rozwoju.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Muzyka-Furtak, E. . (2022) „Ćwiczenia semantyczno-leksykalne dla dzieci z uszkodzonym słuchem - stymulowanie rozwoju języka i komunikacji w świetle refleksji glottodydaktycznej”, Logopedia, 51(2), s. 255–265. Dostępne na: http://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/207 (Udostępniono: 15czerwiec2024).

Numer

Dział

Z praktyki logopedycznej