Słyszę – słucham – rozumiem. Rola zagadki w poznawaniu świata i języka

Autor

  • Alina Maciejewska Wydział Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach

Słowa kluczowe:

semantyka, umiejętność słuchania, percepcja słuchowa, zagadki, definiowanie znaczeń

Abstrakt

Udział zmysłów w poznawaniu świata i języka coraz częściej staje się przedmiotem badań kognitywnych. Z perspektywy logopedii wiemy, że kluczem umożliwiającym wejście do świata języka – opanowania kompetencji językowej i komunikacyjnej oraz kulturowej – jest zmysł słuchu. Sprawność biologiczna gwarantująca odbiór dźwięków – słyszenie i sprawność intelektualna – słuchanie umożliwia budowanie struktur wiedzy o języku i świecie, uczestniczenie w przekazie kulturowym. Autorka, wykorzystując zabawę zagadkami w terapii studentów niesłyszących, pokazuje, jakie problemy w identyfikowaniu przedmiotów ukrytych w tekstach mają młodzi ludzie z uszkodzonym słuchem. Także analiza sposobów rozwiązywania zagadek przez osoby słyszące (studentów i uczniów) wskazuje na ich trudności i ograniczenia w rozumieniu takich tekstów. Wykorzystywanie zagadek w pracy nad rozwijaniem sprawności językowej wskazuje na konieczność uwzględniania w terapii logopedycznej treningu w językowym ujmowaniu znaczeń wyrazów i „manipulowania” formą i treścią znaków językowych.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2023-03-29

Jak cytować

Maciejewska, A. (2023) „Słyszę – słucham – rozumiem. Rola zagadki w poznawaniu świata i języka”, Logopedia, 51(2), s. 45–64. Dostępne na: http://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/192 (Udostępniono: 22listopad2025).

Numer

Dział

Rozprawy