Logopedyczny aspekt edytorskich wyróżnień w tomikach wierszy dla dzieci

Autor

  • Maria Ostasz Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Katedra Literatury i Kultury Polskiej XIX wieku
  • Marta Pustuła

Słowa kluczowe:

wyróżnienia typograficzne, edytorstwo publikacji dla dzieci, książki obrazkowe, logopedyczny wiersz

Abstrakt

Jakość publikacji kierowanych do dzieci stanowi szeroki i wciąż niezbyt dokładnie opisany obszar badań. Niniejsze analizy stanowią próbę uświadomienia tego zagadnienia w odniesieniu do tzw. książki logopedycznej. Artykuł dotyczy wyróżnień stanowiących ważne, ale jeszcze mało rozpoznane
i przejrzane środki edytorskie, które powinny być w należycie zaprojektowanej książce podporządkowane podstawowym funkcjom: czytelności, organizacji, nawigacji i spójności. Zgłębienie tej tematyki pozwoliło zauważyć motywację dostosowywania edytorskich aspektów takich publikacji nie tyle w infantylizowaniu, ile rzeczywistej potrzebie percepcyjnej młodego odbiorcy.
Przedstawione przykłady wskazują, że każdy wykorzystany w projekcie książki dziecięcej element powinien głównie służyć czytelności tekstu, ponieważ ich działanie rozszerza się na wspomaganie rozwoju różnych sfer kompetencji kulturowych małego odbiorcy: poznawania głosek i liter, sprawności artykulacyjnej, ćwiczeń gramatycznych, ortograficznych itp. Estetyka książki dziecięcej może wpływać pozytywnie lub negatywnie na obcowanie z nią. Odpowiednio dopasowane środki typograficzne wpływają na podniesienie czytelności tekstu, czyli ułatwiają oswajanie z tekstem i jego warstwą edukacyjną.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2021-11-05

Jak cytować

Ostasz, M. i Pustuła, M. (2021) „Logopedyczny aspekt edytorskich wyróżnień w tomikach wierszy dla dzieci”, Logopedia, 49(2), s. 219–232. Dostępne na: http://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/129 (Udostępniono: 1maj2024).

Numer

Dział

Konteksty logopedii (varia)