Wykorzystanie klocków LEGO® DUPLO® w stymulacji rozwoju mowy dzieci minimalnie werbalnych

Autor

  • Julia Golańska Gabinet Logopedyczny „PrzeMowa”
  • Monika Kaźmierczak Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii

Słowa kluczowe:

LEGO® DUPLO®, stymulacja rozwoju mowy, opóźniony rozwój mowy, minimalna werbalność, dzieci w wieku przedszkolnym

Abstrakt

Głównym celem pracy jest wstępna ocena możliwości zastosowania klocków LEGO® DUPLO® jako pomocy w stymulowaniu rozwoju mowy minimalnie werbalnych pacjentów logopedycznych. Badania z użyciem klocków LEGO® DUPLO® zostały przeprowadzone w formie indywidualnej z czworgiem dzieci minimalnie werbalnych w wieku przedszkolnym. Do pozyskania danych wykorzystano wywiad niestandaryzowany z logopedą lub/i opiekunami dzieci, obserwację włączającą w trakcie kolejnych spotkań oraz analizę jakościową dokumentacji. W badaniach uwzględniono następujące obszary: budowanie i utrzymywanie pola wspólnej uwagi, praksję konstrukcyjną, spostrzeganie wzrokowe oraz wzrokowo-przestrzenne, rozumienie poleceń prostych i złożonych, zakres słownika biernego i czynnego, sekwencje wzrokowe oraz wzrokowo-słuchowe, orientację przestrzenną, naprzemienność, pamięć roboczą, lokalizację dźwięku, uwagę słuchową. Wszystkie badane dzieci podejmowały próby uczestnictwa w kolejnych działaniach oraz budowania komunikatów werbalnych: naśladowały wypowiedzi terapeutki albo produkowały własne. U każdego dziecka stopniowo następowało wygaszanie strategii unikania. Z przeprowadzonych badań wynika, że klocki LEGO® DUPLO® mogą stanowić skuteczną pomoc w stymulacji funkcji poznawczych, językowych i komunikacyjnych dzieci minimalnie werbalnych oraz są atrakcyjną formą zabawy.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2024-12-12

Jak cytować

Golańska, J. i Kaźmierczak, M. (2024) „Wykorzystanie klocków LEGO® DUPLO® w stymulacji rozwoju mowy dzieci minimalnie werbalnych”, Logopedia, 53, s. 303–324. Dostępne na: https://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/288 (Udostępniono: 15luty2025).