Wykorzystanie klocków LEGO® DUPLO® w stymulacji rozwoju mowy dzieci minimalnie werbalnych
Słowa kluczowe:
LEGO® DUPLO®, stymulacja rozwoju mowy, opóźniony rozwój mowy, minimalna werbalność, dzieci w wieku przedszkolnymAbstrakt
Głównym celem pracy jest wstępna ocena możliwości zastosowania klocków LEGO® DUPLO® jako pomocy w stymulowaniu rozwoju mowy minimalnie werbalnych pacjentów logopedycznych. Badania z użyciem klocków LEGO® DUPLO® zostały przeprowadzone w formie indywidualnej z czworgiem dzieci minimalnie werbalnych w wieku przedszkolnym. Do pozyskania danych wykorzystano wywiad niestandaryzowany z logopedą lub/i opiekunami dzieci, obserwację włączającą w trakcie kolejnych spotkań oraz analizę jakościową dokumentacji. W badaniach uwzględniono następujące obszary: budowanie i utrzymywanie pola wspólnej uwagi, praksję konstrukcyjną, spostrzeganie wzrokowe oraz wzrokowo-przestrzenne, rozumienie poleceń prostych i złożonych, zakres słownika biernego i czynnego, sekwencje wzrokowe oraz wzrokowo-słuchowe, orientację przestrzenną, naprzemienność, pamięć roboczą, lokalizację dźwięku, uwagę słuchową. Wszystkie badane dzieci podejmowały próby uczestnictwa w kolejnych działaniach oraz budowania komunikatów werbalnych: naśladowały wypowiedzi terapeutki albo produkowały własne. U każdego dziecka stopniowo następowało wygaszanie strategii unikania. Z przeprowadzonych badań wynika, że klocki LEGO® DUPLO® mogą stanowić skuteczną pomoc w stymulacji funkcji poznawczych, językowych i komunikacyjnych dzieci minimalnie werbalnych oraz są atrakcyjną formą zabawy.
Pobrania
Dane pomiarowe
##submission.downloads##
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2024 Polskie Towarzystwo Logopedyczne

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.