Funkcje wypowiedzi realizowane przez dzieci w spektrum autyzmu – badania własne
Słowa kluczowe:
autystyczne spektrum zaburzeń, zespół Aspergera, funkcje językaAbstrakt
Rozprawa jest poświęcona realizacji wypowiedzi przez dzieci w spektrum autyzmu z zespołem Aspergera. Artykuł porusza problematykę funkcji, jaką pełnią akty mowy ze względu na cel wypowiedzi. Realizacja intencji może być wyrażona poprzez funkcję informacyjną, działania, emocjonalną oraz modalną. W niniejszej pracy zostały poruszone zagadnienia współczesnych kryteriów spektrum autyzmu w tym zespołu Aspergera. Ponadto w części teoretycznej przywołano opis możliwego patomechanizmu spektrum autyzmu oraz najczęściej opisywane objawy zespołu Aspergera w sferze sprawności językowych i komunikacyjnych. W części poświęconej metodologii przywołana została socjolingwistyczna koncepcja interakcji Stanisława Grabiasa, w której autor wyodrębnia funkcje wypowiedzi przy uwzględnieniu jej celu. Określony został cel badań oraz pytania i hipotezy badawcze. Następnie zaprezentowane zostały wyniki badań własnych, które przeprowadzone były wśród dzieci z diagnozą zespołu Aspergera. Analiza materiału uwzględnia przykłady wypowiedzi wraz z przypisaną im funkcją oraz wyniki ilościowe, pokazujące, która z funkcji jest realizowana najczęściej, a która najrzadziej. Na podstawie wyników wysunięto i zaprezentowano możliwe wnioski.
Pobrania
Dane pomiarowe
##submission.downloads##
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2024 Polskie Towarzystwo Logopedyczne

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.