Struktura pojęcia smutek u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Autor

  • Natalia Jach-Salamon Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Instytut Psychologii

Słowa kluczowe:

struktura pojęcia smutek, wiek przedszkolny i wczesnoszkolny, emocje u dzieci

Abstrakt

W artykule przedstawiono badania dotyczące struktury i treści pojęcia smutek, na podstawie wypowiedzi dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Badania były realizowane w układzie poprzecznym (transwersalnym) wśród dzieci wybranych z sześciu grup wiekowych: 4,0-4,11, 5,0-5,11, 6,0-6,11, 7,0-7,11, 8,0-8,11, 9,0-9,11.

Do analizy wyników badań posłużyły dane zebrane od grupy 240 dzieci. W każdym z sześciu wyznaczonych przedziałów wiekowych znajdowało się po 20 dziewczynek i 20 chłopców. W celu opisu treści i struktury pojęć emocjonalnych posłużono się eksperymentalną techniką stworzoną przez S. Grabiasa (2012), która pozwoliła na uzyskanie informacji dotyczących sześciu podstawowych cech składowych danego pojęcia, tj.: definicja/kategoria definicyjna, nosiciel, cechy, czynności, przyczyny, okoliczności/skutek oraz dodatkowo jego oceny.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2022-02-20

Jak cytować

Jach-Salamon, N. (2022) „Struktura pojęcia smutek u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”, Logopedia, 50(1), s. 271–288. Dostępne na: https://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/149 (Udostępniono: 19marzec2025).

Numer

Dział

Konteksty logopedii (varia)