Sprawności komunikacyjne w postępowaniu logopedycznym. Od Aspergera do Williamsa

Autor

  • Jolanta Panasiuk Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Słowa kluczowe:

kompetencja komunikacyjna, językowe reguły społeczne, językowe reguły sytuacyjne, językowe reguły pragmatyczne, zespół Aspergera, zespół Williamsa

Abstrakt

Wykładnikiem społecznego-emocjonalno, poznawczego i językowego rozwoju dziecka jest sprawność komunikacyjna, czyli umiejętność użycia języka w grupie społecznej, wyrażająca się adekwatnością zachowania językowego w odniesieniu do społecznych rang rozmówców (sprawność społeczna), zdolnością dostosowywania wypowiedzi do czasu, miejsca czy tematu rozmowy (sprawność sytuacyjna) oraz umiejętnością osiągania założonego celu wypowiedzi (sprawność pragmatyczna). Werbalne i niewerbalne wykładniki sprawności komunikacyjnych są istotnym elementem diagnozy logopedycznej, ważną przesłanką w różnicowaniu zaburzeń rozwojowych, a także czynnikiem ukierunkowującym oddziaływania terapeutyczne. Na przykładzie dwu rodzajów zaburzeń neurorozwojowych (zespołu Aspergera i zespołu Williamsa) wykazano specyficzne dla tych zaburzeń profile rozwoju sprawności komunikacyjnych w kontekście emocjonalnego, poznawczego i językowego rozwoju dziecka.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2021-11-03

Jak cytować

Panasiuk, J. (2021) „Sprawności komunikacyjne w postępowaniu logopedycznym. Od Aspergera do Williamsa”, Logopedia, 48(2), s. 57–77. Dostępne na: http://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/logopedia48-2-panasiuk (Udostępniono: 18styczeń2025).

Numer

Dział

Rozprawy