Wczesna stymulacja dzieci z zespołem Downa – budowanie dróg nerwowych podczas ćwiczenia wszystkich funkcji poznawczych
Słowa kluczowe:
zespół Downa, terapia dziecka z zespołem Downa, wczesna stymulacja rozwoju, budowanie systemu języka, ćwiczenie funkcji poznawczychAbstrakt
Autorki artykułu sięgają po trudny, a jednocześnie fascynujący temat stymulacji rozwoju dziecka z zespołem Downa. Charakteryzują liczne trudności związane z dodatkowymi wadami towarzyszącymi zespołowi i wskazują na błędny sposób myślenia, często wynikający z dokonywania przeglądu dość odległej literatury, w której zostaje zaprezentowany stereotypowy wzór rozwoju dziecka z trisomią 21, niemający nic wspólnego z najnowszą wiedzą neurobiologiczną. Autorki, korzystając z własnego doświadczenia klinicznego oraz sięgając po literaturę przedmiotu, formułują tezę, że wszechstronną stymulację należy rozpocząć od pierwszych dni życia dziecka z zespołem Downa, a budując program terapeutyczny, warto korzystać z różnych metod i technik oddziaływań, w tym także językowych. W artykule zostają przedstawione również przykładowe ćwiczenia, które mogą być wykorzystane w czasie terapii dzieci z zespołem Downa.