Wczesna stymulacja dzieci z zespołem Downa – budowanie dróg nerwowych podczas ćwiczenia wszystkich funkcji poznawczych

Autor

  • Małgorzata Kuśnierz Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju
  • Zdzisława Orłowska-Popek Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Katedra Logopedii i Zaburzeń Rozwoju

Słowa kluczowe:

zespół Downa, terapia dziecka z zespołem Downa, wczesna stymulacja rozwoju, budowanie systemu języka, ćwiczenie funkcji poznawczych

Abstrakt

Autorki artykułu sięgają po trudny, a jednocześnie fascynujący temat stymulacji rozwoju dziecka z zespołem Downa. Charakteryzują liczne trudności związane z dodatkowymi wadami towarzyszącymi zespołowi i wskazują na błędny sposób myślenia, często wynikający z dokonywania przeglądu dość odległej literatury, w której zostaje zaprezentowany stereotypowy wzór rozwoju dziecka z trisomią 21, niemający nic wspólnego z najnowszą wiedzą neurobiologiczną. Autorki, korzystając z własnego doświadczenia klinicznego oraz sięgając po literaturę przedmiotu, formułują tezę, że wszechstronną stymulację należy rozpocząć od pierwszych dni życia dziecka z zespołem Downa, a budując program terapeutyczny, warto korzystać z różnych metod i technik oddziaływań, w tym także językowych. W artykule zostają przedstawione również przykładowe ćwiczenia, które mogą być wykorzystane w czasie terapii dzieci z zespołem Downa.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2021-11-03

Jak cytować

Kuśnierz, M. . i Orłowska-Popek, Z. . (2021) „Wczesna stymulacja dzieci z zespołem Downa – budowanie dróg nerwowych podczas ćwiczenia wszystkich funkcji poznawczych”, Logopedia, 48(2), s. 347–360. Dostępne na: http://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/logopedia-48-2-kusnierz-orlowska (Udostępniono: 15czerwiec2024).

Numer

Dział

Z praktyki logopedycznej