Trudności fonetyczno-fonologiczne osób uczących się języka polskiego jako obcego w perspektywie logopedyczno-glottodydaktycznej

Autor

  • Urszula Ciszewska-Psujek Katolicki Uniwersytet Lubelski, Szkoła Języka i Kultury Polskiej

Słowa kluczowe:

problemy fonetyczno-fonologiczne w uczeniu się języka polskiego jako obcego, diagnoza zaburzeń mowy, metody terapii wad wymowy, nauczanie wymowy

Abstrakt

Zainteresowanie obcokrajowców podjęciem nauki i pracy w Polsce zmusza ich do intensywnej nauki języka polskiego i opanowania sfery fonetyczno-fonologicznej, będącej fundamentem dla pozostałych podsystemów języka. Coraz częściej osoby uczące się języka polskiego jako obcego (JPJO) korzystają z pomocy logopedy, posiadającego specjalistyczną wiedzę z fonetyki artykulacyjnej oraz dysponującego umiejętnością wywoływania głosek. W artykule przedstawiono przegląd literatury dotyczącej problemów fonetyczno-fonologicznych obcokrajowców uczących się języka polskiego z perspektywy dwóch interdyscyplinarnych i powiązanych ze sobą nauk – logopedii i glottodydaktyki polonistycznej. Omówione zostały kierowane do obcokrajowców procedury
działań logopedycznych, do których należy diagnoza oraz terapia wad wymowy lub usprawnianie sfery artykulacyjno-prozodycznej za pomocą metod glottodydaktyczno-logopedycznych.

Pobrania

Download data is not yet available.

Dane pomiarowe

Dane pomiarowe są ładowane ...

##submission.downloads##

Opublikowane

2021-11-05

Jak cytować

Ciszewska-Psujek, U. (2021) „Trudności fonetyczno-fonologiczne osób uczących się języka polskiego jako obcego w perspektywie logopedyczno-glottodydaktycznej”, Logopedia, 49(2), s. 199–217. Dostępne na: http://logopedia-ptl.pl/index.php/logopedia/article/view/128 (Udostępniono: 1maj2024).

Numer

Dział

Konteksty logopedii (varia)